Crowdfunding Workshop: Deadline 19 mars

Har du en färdig film som du skulle behöva redigera eller vill du ha finansiering till manusutveckling? Du kanske behöver sprida din film till festivaler? Testa att finansiera en del av eller hela ditt filmprojekt via Crowdfunding! I vår startar vi en ny workshop i konsten att kampanja med Crowdfunding.

Workshopen pågår under tre söndagar i mars och april där du skapar och utvecklar en egen Crowdfundingkampanj. Som avslutning pitchar du ditt projekt inför publik på Bio Rio den 8 maj.

Processledare är filmskaparen Irene Lopez som vann New Doc 2012 med kortdokumentären PINNOCHIO UTAN NÄSA och nyligen fick ihop 117 500 kr genom kickstarterkampanjen för hennes kommande långfilm THE NEW RABBI. Irene kommer att berätta om sina erfarenheter med kickstarterkampanjen samt ge råd och tips om hur deltagarna kan utveckla sina projekt på bästa sätt.

Vi söker

Dig som har ett filmprojekt du brinner för och vill finansiera ett delmoment eller hela filmen genom Crowdfunding. Under workshopen kommer du få att presentera och diskutera ditt projekt i grupp, utveckla pitchmaterial för ditt projekt, samt lansera din Crowdfundingkampanj på Filmbasen.se.

Ansök genom att kortfattat berätta om ditt projekt, vem du är och vad du har för erfarenhet av Crowdfunding (max 1 A4). Är ni flera personer som driver ett projekt kan ni söka som grupp.

Maila din ansökan och eventuella frågor till crowdfunding@filmbasen.se.

Sista ansökningsdag: 19 mars

Preliminärt schema

Träff 1: 30/3 kl. 10-14:00:

– Presentation av kursupplägg

– Vad är Crowdfunding

– Deltagarna presenterar/pitchar sina projekt. Får feedback.

– Irene berättar om hur hon började med The New Rabbi och tog det till en konkret pitch som kunde fungera som kampanj, samt visar olika exempel på kampanjer & pitchar.

Delmål: Hur presenterar man ett filmprojekt för en publik? Vad är kärnan i din film? 

Hemuppgift: att konkretisera pitch/projekt utifrån instruktioner (Texterna måste skickas i förväg till Irene under veckan därpå för utvärdering).

Träff 2: 13/4 kl. 10-14

– Deltagarna presenterar sina projekt utifrån de givna instruktionerna (sin hemuppgift).

– Hur bygger man en kampanj från ett projekt? Vad ska man tänka på och hur gör man? Irene berättar utifrån sina erfarenheter och pratar om var och en av projekten som presenterats på morgonen.

– Hur bygger man kampanjsidan? Tips och ”do’s and dont’s”.

– Deltagarna får hemuppgift att göra en kampanjplan och ta fram belöningar etc.

Delmål: Vidareutveckla ditt projekt. Ta fram belöningar, PR trick och ta reda på hur man kan sprida ditt projekt på bästa sätt.

Träff 3: 27/4 kl. 10-15:

– Deltagarna pitchar

– Projekten läggs upp på webben (om inte detta skett tidigare)

– Deltagarna pitchar med materialet de har lagt upp

Delmål: Lägg upp ditt färdiga projekt på hemsidan och pitcha den en sista gång innan pitchen på Bio Rio.

Träff 4: 8/5 Kl. 17.30 – 21 (ca)

– Deltagarna pitchar på Rio inför publik (Crowfunding Live). Publikens favoritpitch vinner intäkterna från entrén till sin kampanj.

Har du frågor? Maila crowdfunding@filmbasen.se

Smart Kreativ Stad
Smart Kreativ Stad
Verksamhetsberättelse 2016 (PDF)
Verksamhetsberättelse 2016 (PDF)
Verksamhetsberättelse 2016 i rörlig form
Producenten som ledare
Kalendarium

6/3 - 12/3 Tempo Dokumentärfestival med följande på agendan:

8/3 VR-seminarium i Hornhuset kl. 15.00

7/3 Visning av Citizen Schein på Bio Victor kl. 17.45

7/3 Visning av Trafikljusen blir blå i morgon på Victoria 2 kl. 19.00

8/3 Visning av Efter Inez på Bio Rio kl. 17.30

8/3 Samtal pågår i Hornhuset kl 16.00

9/3 Tempo pitch på Bio Rio kl. 14.15

9/3 Visning av Citizen Schein på Bio Rio kl. 17.00

9/3 Visning av Trafikljusen blir blå i morgon på Reflexen kl. 19.30

12/3 Visning av Efter Inez på Victoria 2 kl. 18.45

11/5 - 22/5 Cannes Film Festival

Regional tillväxt

Film är inte bara en viktig kulturform. Film skapar tillväxt och arbetstillfällen. Allt fler kommuner och regioner arbetar strategiskt för att attrahera film- och TV-produktioner.

Läs mer