Åländsk film spelas in i Stockholm

Idag tisdag kommer åländska hästar synas i Gamla Stan. De har åkt finlandsfärja till Stockholm för att agera framför kameran vid inspelningen av filmen Iris – den första finlandssvenska långfilmen för barn. Bakom samproduktionen står bland andra Filmregion Stockholm-Mälardalen, Svenska Filminstitutet, Finlands Filmstiftelse och Ålands landskapsregering.

Filmen som utspelar sig på 1890-talet handlar om den 8-åriga flickan Iris som bor med sin konstnärsmamma Ester i Stockholm. När mamman åker till Paris får Iris åka med postbåten till några obekanta släktingar på Åland.

En stor del av historien äger rum på Åland men flera exteriörer – gator, torg och en innergård – ska spelas in i Gamla Stan. Man kommer också att spela in ett födelsekalas i en lägenhet vid Mariatorget på Södermalm.

Anders Ekegren, ordförande för Filmregion Stockholm-Mälardalen:

– Vi är glada att kunna vara med och samproducera den här filmen. Det är en stark berättelse med en fin visuell inramning. Vi hoppas att det här kan vara början på mer samarbete med Åland.

Filmens producent är Jon Lindström, regissör Ulrika Bengts och manusförfattare Annina Enckell. Språket i filmen är finlandssvenska med undantag av skådespelaren Magnus Kreppers karaktär som talar rikssvenska.

Filmregion Stockholm-Mälardalen har redan varit involverad i flera filmproduktioner (se bilaga).

Kontakta för mer information:

Anders Ekegren, ordförande för Filmregion Stockholm-Mälardalen, 070-605 24 18
För att besöka filminspelningen, kontakta samproducent Jon Lindström, 070-432 25 97

Smart Kreativ Stad
Smart Kreativ Stad
Verksamhetsberättelse 2016 (PDF)
Verksamhetsberättelse 2016 (PDF)
Verksamhetsberättelse 2016 i rörlig form
Producenten som ledare
Kalendarium

Stockholm Film Festival 8-19 november.

Seminarium om åskådarperspektivet 15 november

Victorprisutdelning och branschmingel 15 november

Regional tillväxt

Film är inte bara en viktig kulturform. Film skapar tillväxt och arbetstillfällen. Allt fler kommuner och regioner arbetar strategiskt för att attrahera film- och TV-produktioner.

Läs mer